Spring naar inhoud
  1. Nieuws/

Te warm om te werken, herover je tech, de mythe van de middenklasse en meer

Het is te warm om te werken, maar je kunt meedoen aan een zomerboekenclub over radicaal samenwerkend organiseren, je technologie heroveren en de mythe van de middenklasse doorprikken. Dat alles, plus leuke activiteiten en nieuws voor techmedewerkers in de update van deze maand.
Collage van een emoji met een heet gezicht, een git diff, weersvoorspellingen, radicale graffiti en vliegende fediverse-mascottes.

Te warm om te werken. Hittestaking dan maar? #

Hoe ga je om met de hitte? Terwijl ik dit schrijf, loopt de temperatuur binnenshuis op tot bijna 28 °C, wat volgens het Arboportaal de maximale temperatuur is om veilig ’licht kantoorwerk binnenshuis’ te verrichten. Als je werk bestaat uit het leggen van glasvezelkabels of andere vormen van zeer inspannende fysieke arbeid, dan mag je maximaal werken bij temperaturen van 23 °C (of 25 °C als er een flinke wind staat). (Let wel, dit zijn aanbevolen temperaturen, geen wettelijk bindende maxima.)

Hittegolfvoorspelling voor Nederland
Voorspelling van gevaarlijke hittegolf van het KNMI voor eind juni 2026

Werken in een te warme werkomgeving kan gevaarlijk zijn. Uitputting kan ervoor zorgen dat jij en je collega’s zich niet meer kunnen concentreren, wat kan leiden tot fouten en letsel. Je loopt risico op hitte-gerelateerde aandoeningen zoals uitdroging, een hitteberoerte of zelfs overlijden. Hitte wordt voor veel werkers in Nederland een dagelijks arbeidsrisico, en realistisch gezien zal het alleen maar erger worden.

Als het te warm is op je werk, kan je baas verplicht zijn maatregelen te nemen, zoals: het aanbieden van persoonlijke beschermingsmiddelen, gekoelde dranken, of het inkorten of zelfs helemaal schrappen van de werkdag. Je mag de arbodienst raadplegen over deze maatregelen.

Maar wat als je baas niets doet? In het Verenigd Koninkrijk pleit een coalitie van vakbonden en milieuorganisaties, waaronder het Trades Union Congress, de Bakers, Food and Allied Workers Union, de Fire Brigades Union en Extinction Rebellion, voor wettelijk bindende maximumtemperaturen en roepen ze werkers op tot een hittestaking als de temperatuur boven een bepaald niveau stijgt. Idee?

Twee panelen. Paneel 1: Een citaat van de CEO waarin hij zegt dat ze geen werknemers willen die alleen maar om geld geven. Paneel 2 heeft als titel ‘Dezelfde CEO’ en toont een jokerfiguur die op stapels geld zit.
Bazen blijven bazen

Agenda #

Wil je andere techwerkers ontmoeten? Sluit je aan bij een van de komende evenementen:

Voeg ook gerust interessante evenementen toe aan de kalender.

Nieuwe video en artikel #

Neem je tech terug! #

Fediverse mascottes cheerfully fly away on a rocket towards the future, under the heading ‘gegoogle the internet’.

Leer hoe u afstand kunt nemen van de grote technologieplatforms en uw gezond verstand, privacy en controle over uw gegevens kunt terugwinnen. Van zoekmachines tot messengers tot het beheren van uw eigen e-mail. Een nieuwe videogids om u op weg te helpen.

Bekijk de video

Er is geen ‘midden’ tussen werken en bezitten #

Radical graffiti stating ‘you are not a tech bro you are a modern day factory worker’

Hoe komt het dat veel techwerkers zichzelf niet echt als werkers zien? Dit artikel duikt in de verderfelijke ‘mythe van de middenklasse’: het idee dat er een klassecategorie bestaat tussen die van werker en eigenaar, waarbij er altijd maar één startup verwijderd is van het worden van miljonair. En raad eens? Het is een afleidingstrucje.

Lees het artikel

Een Reddit-bericht van iemand die de voldoening beschrijft van het kunnen verwijderen van het grootste deel van de code in een geërfde, met Vibe-code geschreven repository.
Ah! De geneugten van een goede schoonmaakbeurt

Op de radar #

Enkele nieuwskruimels die deze maand de aandacht van techwerkers trokken:

Da’s alles voor nu! techwerkers verenig je ✌️

✧・゚* geschreven door mensen *・゚✧