"De markt verstoren", maar het is gewoon mensen minder betalen.

Onlangs dreigde Picnic (het supermarktbedrijf) de Nederlandse markt te verlaten. De reden? Een rechter heeft onlangs geoordeeld dat Picnic (en bezorgdienst Flink) eigenlijk supermarkten zijn, en niet e-commerce/technologiebedrijven.
Door deze bedrijven als supermarkten te classificeren, zouden zij verplicht zijn de collectieve arbeidsovereenkomst van de Supermarkt (CAO) te volgen. Volgens Picnic zou dit hun salariskosten met 40% verhogen, wat betekent dat ze “dan niet meer [kunnen] concurreren”. Anders gezegd: Als Picnic niet gedwongen werd om te worden geclassificeerd als een supermarkt, dan kan het, uit eigen vrije wil, hun werknemers minder betalen dan wat ze verdienen.
Collectieve arbeidsovereenkomsten in Nederland zijn krachtig. Wanneer een collectieve arbeidsovereenkomst Algemeen Verbindend Verklaard (AVV) verklaard wordt, valt iedereen die bepaalde taken binnen een bepaalde sector uitoefent daaronder. In dit geval zouden de magazijnarbeiders en de bezorgers er baat bij hebben dat Picnic als supermarkt wordt geclassificeerd.
Tot voor kort classificeerde Picnic zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf—zelfs al noemde het zich in marketingmateriaal een “Supermarket op wielen”—gewoon om hun personeel maar geen eerlijk salaris te hoeven betalen.
Dit alles toont maar weer eens aan dat “tech” bedrijven altijd manieren proberen te vinden om de regels te omzeilen, om werkers maar minder te hoeven betalen. Als Jumbo en Albert Heijn thuis kunnen bezorgen onder de Supermarkt CAO, waarom zou Picnic dat dan niet kunnen? Is het omdat technologiebedrijven de markten verstoren? Of is het omdat ze gewoon manieren vinden om elke euro te persen uit de mensen die voor het bedrijf daadwerkelijk waarde produceren?