Organiseer je werkplek

Inhoudsopgave
Deze bron bespreekt waarom organiseren werkt, hoe je een sterke basis legt en de eerste stappen die je kunt nemen om de veranderingen op de werkplek te krijgen die jij wilt.
Waarom organiseren werkt #
Organiseren op je werkplek is effectief. Waarom? Omdat bedrijven werknemers nodig hebben om te overleven.
Alleen jullie, de werknemers, krijgen daadwerkelijk dingen gedaan voor het bedrijf. Jullie maken dingen. Jullie leveren de diensten. Alleen jullie produceren waarde voor de organisatie. Bazen, managers en aandeelhouders produceren geen waarde. Ze onttrekken alleen de waarde die door jou, de werknemer, is gecreëerd.
Zonder werknemers wordt er niets gedaan. Er wordt niks gemaakt. Er wordt geen dienst geleverd. Zonder goederen of diensten is er geen winst. En zonder winst stort het bedrijf in.
Dat betekent dat jij en je collega’s enorm krachtig kunnen zijn… zolang je samenwerkt en je organiseert!
Organiseer, en je kunt de veranderingen op de werkplek bewerkstelligen die jij wilt.
De basis van organiseren #
Motivatie #
Wat zou je willen veranderen aan je werk? Waarom wil je het? Ken je motivatie. Weet dat je het verdient en dat je het waard bent. Raak gepassioneerd.
Jouw redenen om te organiseren zullen je door lastige tijden heen helpen.
Leg contact met collega’s #
Spreek eens af met je collega’s. Houd informele koffiegesprekken, richt een memeskanaal op, organiseer uitjes of wissel recepten uit. Op deze manier bouw je vertrouwen op als basis van waaruit je kunt organiseren.
Vorm een planningsteam #
Zoek een paar collega’s die ook wel willen organiseren. Zorg dat ze ook de tijd en energie hebben om dit te doen. Jullie zijn nu het planningsteam!
Kies een vaste tijd buiten het werk om met je planningsteam af te spreken. Dit kweekt solidariteit en geeft je tijd om samen strategieën te bedenken.
Stappenplan #
Wil je resultaten behalen? Werk dan strategisch. Hier is een stappenplan dat je kunt gebruiken om effectief te beginnen met organiseren op je werkplek.
Stap 1: Breng je werkplek in kaart #
Breng iedereen op je werkplek (behalve bazen en managers) in kaart in een lijst of spreadsheet. Als je bedrijf een organigram heeft, kun je dat als basis gebruiken.
Vul voor elk persoon het volgende in:
- Naam
- Functie
- Afdeling of team
- Onderwerpen die voor hen belangrijk zijn, zowel op het werk als daarbuiten
- Zijn ze al betrokken bij het organiseren?
- Hoe staan ze tegenover vakbonden?
- Zijn ze een leider? (zie: Stap 2)
- Wie kunnen ze nog meer hierbij betrekken?
- Laatste keer gecontacteerd
- Contactgegevens
Werk het overzicht elke week bij.
💡 Houd je werkplekoverzicht strikt binnen je planningsteam! Als het overzicht uitlekt, zal het management dit waarschijnlijk gebruiken om te proberen jullie activiteiten te saboteren.
Stap 2: Identificeer leiders #
Vind de mensen waar anderen naar luisteren. Dit kan om wat voor reden dan ook zijn. Misschien worden ze gerespecteerd om hun werk, maar misschien delen ze gewoon vaak goeie memes op Slack. Wat de reden ook is, leiders zijn de mensen die je aan boord wilt hebben. Haal ze binnen en dan zullen zij op hun beurt weer anderen meebrengen.
Stap 3: Praat met meer collega’s #
Praat met meer van je collega’s over wat hen frustreert. Willen ze meer flexibiliteit? Hoger loon? Betere veiligheidsnormen? Als drie collega’s met elkaar zitten te klagen over het management, dan is dat een goed teken en zijn ze in principe al halverwege.
Collega’s enthousiast krijgen over organiseren op het werk, is vooral veel luisteren. Zodra mensen problemen op het werk hebben benoemd, vraag ze dan hoe ze de situatie zouden veranderen.
💡 Haal alle gesprekken over het organiseren zo snel mogelijk van de werkcomputers en -kanalen af—bijvoorbeeld van de email, Slack, Microsoft Teams of Google Meet van het bedrijf. Werkkanalen kunnen soms gemonitord worden, en elk apparaat dat je van het werk hebt gekregen kan mogelijk trackingsoftware bevatten.
Zodra je meer collega’s enthousiast hebt, kun je beginnen met acties en campagnes om de veranderingen op de werkplek te realiseren die jullie willen.
Tips voor het praten over organiseren #
- Spreek degene met wie je praat altijd aan met jij, of jij en je collega’s (of u en u en uw collega’s, waar gepast). Vermijd termen zoals ‘wij’, ‘ons’ of ‘ik’. Dit soort termen plaatsen degene met wie je spreekt buiten beeld. Jij en je collega’s kunnen samen zorgen voor betere werkomstandigheden.
- Klinkt misschien raar: Wees vriendelijk, maar zeg geen ‘dankjewel’ tegen je collega voor het feit die organiseert. Je collega verleent jou geen dienst of gunst ofzo. Jullie zijn onderdeel van dezelfde strijd. Samen met je collega’s kun je de veranderingen op de werkplek behalen die jij wilt.
Doe mee, vandaag nog #
Wil je beginnen met organiseren op je werkplek? Sta sterker door een werkplekorganisator te worden met steun van de Techwerkerscoalitie!
Doe mee met de TechwerkerscoalitieMet dank aan United Tech and Allied Workers en Emergency Workplace Organizing Committee voor de nuttige bronnen.